Alle leerlingen zullen één dier uitkiezen, die ze zullen analyseren en op een andere manier leren kennen. In biologie en andere praktische lessen leren ze de binnen- en buitenkant van de dieren. Wat ze eten, hun habitat, hun gestel, voortplanting.... Maar wat ze niet leren is de gevoelswaarde van die dieren doorheen onze geschiedenis en cultuur. Dieren worden nooit zomaar afgebeeld op klassieke schilderijen, ze verwijzen steeds naar een bepaalde waarde of eigenschap, zo staat de hond voor trouw en de kat voor valsheid. Ook in tal van fabels en verhalen krijgen dieren een bepaalde rol toegeschreven; denk maar aan het bekende verhaal 'Van den vos Reynaerde'.
De leerlingen zullen hier een eenvoudigere versie van maken, door profielen te tekenen van hun gekozen dier en die met een breekmes uit te snijden.(Zie voorbeeld hieronder) Zo'n jachttrofee doet ook vaak dienst als alternatieve kapstok. Aangezien scholen gekenmerkt worden door gangen met kapstokken, leek het mij wel een leuk idee deze koppen in de gang uit te stallen. Zo zullen de bezoekers op de opendeurdag begroet worden door een tal van kartonnen dieren.
Het tweede deel van hun drieluik wordt een foto. Zij zullen de grootste eigenschap van hun dier uitkiezen en uitbeelden. Ik heb hiervoor gekozen na het zien van het werk van Lisa Klappe. Zij liet verschillende mensen poseren als een duif. Als de leerlingen bijvoorbeeld de eigenschap 'trots' kiezen voor een paard, zullen zij trots moeten poseren.
Het derde en laatste luik van hun werk zal een creatieve tekst zijn. Naar het boek 'Ik wou' van Toon Tellegen met portretten van Ingrid Godon zullen de leerlingen zich inbeelden wat het is om een dier te zijn. Zij zullen zoiets schrijven:
'Ik wou dat ik een paard was.
Als ik een paard was dan streelden mensen over mijn hoofd.
Dan zou ik met de Sint over de daken lopen.
En dan kon ik zonder excuus iemand de maag intrappen die achter mijn rug roddelt.'
De leerlingen zullen dus drie maal een dier weergeven. Eenmaal door karton op een beeldende manier, eenmaal op een foto en eenmaal door een tekst. Hiermee rijk ik verschillende kunsttalen aan: beeldende kunst, fotografie, beweging en literatuur.
Via deze link kan u de lesvoorbereiding inkijken.
Via deze link kan u de powerpoint bekijken met foto's van het stappenplan.
http://www.slideshare.net/fienverv2/dierenstappen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten