De poëziedag zal zich vooral concentreren aan de traphal in de U-blok. Ten eerste zullen er 'krantjes'/werkblaadjes te vinden zijn met een aantal taalopdrachten voor de leerlingen(ook in de muziekklas), die kunnen ze meenemen wanneer ze maar willen. Ze kunnen ook gebruikt worden door leerkrachten als instap voor een les poëzie. Op dit blad staat ook de vraag: 'wat is voor jou de poëzie op een schooldag?' Deze vraag kunnen ze beantwoorden en in de 'gedachtenhoed' werpen. Er zal ook een 'poëziebook' staan (een tweede is ook in de muziekklas te vinden). Het 'poëziebook' is geïnspireerd op 'facebook', waarop leerlingen leuke herinneringen, zinnen, raad kunnen 'posten' (via 'post-its'). Op het bord hangen ook enkele bekende foto's van historische momenten, die de wereld niet snel zal vergeten. Er is ook een beeldsonnet te vinden, gebaseerd op het werk van Ted van Lieshout. Zo'n beeldsonnet geeft beeldend de vorm van een sonnet weer. Voor de leerkrachten Nederlands kan dit een manier zijn om de vormelementen van een gedicht te bespreken; zoals strofes, verzen, pointe, rijmschema, kwatrijn, terzien, octaaf, sextet, ritme, lettergrepen ....
Er zal ook een regen van cd's te zien zijn waarop (minder) bekende liedjes staan geciteerd. In de bomen zullen ook de letters POEZIE hangen. Op de trapleuning kleeft een felkleurige plakband met daarop een 'trapgedicht'.
In de school zullen ook een aantal verzen/gedichten opduiken. Zo zijn er in de refter drie borden te vinden met verzen over eten, aan het LO-lokaal zullen enkele t-shirts met opschrift hangen en enkele vaklokalen krijgen een kleurige poster, met daarop een gedicht gelinkt aan het desbetreffende vak. Bij de toiletten kunnen de leerlingen hun favoriete liedjesteksten nalaten met krijt op een behangpapier. De fieters zullen ook een versje terugvinden aan hun fietsstuur als ze terug naar huis gaan. Als laatste zal er in de muziekklas en in de leraarskamer een poëtische traktatie te vinden zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten